Bekken(bodem)problemen mannen

Prostaatklachten

Als de bekkenbodem niet goed functioneert kunnen problemen ontstaan zoals urineverlies, niet goed kunnen plassen, problemen met vrijen en pijnklachten. Als de bekkenbodem niet goed kan ontspannen op de momenten dat dit juist wel moet ontstaan er problemen zoals moeilijk plassen, obstipatie, vaak kleine beetjes moeten plassen en ontlasten, nadruppelen, irritaties en wondjes van de huid en echte pijn die heel hinderlijk kan worden. Bij mannen wordt de prostaat die midden op de bekkenbodem ligt gemakkelijk geïrriteerd bij een chronisch te hoge spierspanning.

Begrijpelijk is dat er ook seksuele problemen kunnen ontstaan zoals bij vrijen, erectiebeloop en beleving. Ook de blaas en de darm kunnen last krijgen van die spanning bij de uitgangspoorten terwijl zij zelf niets mankeren. Veel aandrang of juist een extra grote vulling kunnen het gevolg zijn.

Prostaatvergroting (Goedaardig)

Als je ouder wordt (vanaf je 50ste) kan die groei van je prostaat wat problemen gaan opleveren. Een derde van de mannen boven de 50 jaar krijgt plasproblemen omdat de grotere prostaat de plasbuis dan gedeeltelijk dichtdrukt. In combinatie met een overactieve bekkenbodem geeft dit vroeg of laat problemen. Het plassen voelt dan soms branderig aan en de blaas is moeilijk in één keer leeg te plassen. Je moet dan vaker plassen en ook ‘s nachts. Je kunt ook last hebben van nadruppelen of dat het plassen gewoon langer duurt. Bekkenfysiotherapie en medicatie kunnen al veel klachten wegnemen. Soms is dit echter onvoldoende en is een operatie nodig.

Prostatodynie of Prostaatpijn

Bij prostaatpijn is de prostaat juist niet door een bacterie ontstoken geweest, maar slechts geïrriteerd en soms ook gezwollen. Vaak geeft het pijn in het gebied van de balzak, de endeldarm en uitstralende pijn in de liezen. Het zijn vaak mannen tussen de 35 en 50 jaar. Het kan geen kwaad, maar het kan buitengewoon vervelend en lastig zijn.

De pijn kan steken, branden en zeuren en er kunnen problemen bij het plassen ontstaan. De pijn veroorzaakt vervolgens een te hoge spanning (afweerspanning) in je bekkenbodemspieren. Er wordt vaak geadviseerd om te ontspannen in een warm bad, maar een bezoek aan een bekkenfysiotherapeut kan je helpen deze bekkenbodemspieren te ontspannen, ook als je niet in bad zit.

Lees verder over een overactieve bekkenbodem.

Benieuwd op welke manier Fyzio-Lin je bij deze klachten kan helpen?