Bekkenfysiotherapie

Behandeling met de MAPLe

Met de MAPLe beschikt Fyzio-Lin over het eerste systeem dat de spieractiviteit van individuele bekkenbodemspieren aan verschillende zijdes en dieptes in de bekkenbodem heel nauwkeurig in kaart brengt. Hierdoor kan zeer precies de diagnose gesteld worden.

Is er misschien een links/rechtsverschil? Een verhoogde spierspanning diep in de bekkenbodem? De MAPLe laat het door middel van bio-feedback allemaal zien! Je wordt beter bewust van de problematische spieren van de bekkenbodem waarmee je snel grip krijgt op het functioneren van de bekkenbodem.

Hoe ziet een behandeling met de MAPLe eruit?

Tijdens de behandeling wordt er gebruik gemaakt van een persoonsgebonden ‘probe’ (sensor). Deze schaf je eenmalig aan. De dunne, slanke probe heeft 24 meetpunten. De bekkenfysiotherapeut brengt deze vaginaal of anaal bij je in. Dit is afhankelijk van de klacht en is absoluut niet pijnlijk. De probe is verbonden met het meetapparaat, die zijn bevindingen weergeeft op het scherm. Zo kunnen de therapeut en jijzelf precies bekijken waar inwendig de oorzaak van het probleem zit en doelgericht behandelen.

Je moet speciale oefeningen doen om de juiste spieren aan te spannen en/of te ontspannen. Tijdens deze oefeningen kun je op het scherm zien wat er gebeurt met je spieren.

Elektrotherapie met de MAPLe

Naast het laten zien van de spierwerking kan de MAPLe de bekkenbodemspieren ook behandelen met elektrostimulatie. Via kleine elektrische prikkelingen worden de bekkenbodemspieren geactiveerd om deze juist aan te spannen of te ontspannen. Elektrostimulatie is niet pijnlijk; je voelt slechts een tinteling of een lichte aanspanning. Dit helpt jou en je bekkenbodemspieren bij het bewust worden van waar het probleem zich precies bevindt in de bekkenbodem en om het probleem te verhelpen of te verminderen.

Bij welke klachten?

De MAPLe kan ingezet worden bij o.a. de volgende ziektebeelden:

– Stress-incontinentie

– Urge (of aandrangs)-incontinentie

– Fecale incontinentie

– Overactieve blaas

– Stuitpijn

– Prolapse (verzakking)

– Pijn in en rond het bekken

Benieuwd hoe een behandeling bij Fyzio-Lin verloopt?