Fasciatherapie

Fascia betekent bindweefsel. Fascia is een soort 3-dimensionaal bindweefselnetwerk wat in ons hele lichaam zit. Het is een gelei-achtig elastisch “spinnenweb”, wat wij onder de huid en tussen alle weefsels in ons lichaam hebben. Het is de belangrijkste factor van het zelfgenezend vermogen van ons lichaam en zorgt ervoor, dat alle weefsels met elkaar verbonden zijn en gevoed worden. Daarnaast zorgt het ervoor, dat spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen glijden; het houdt ons lichaam letterlijk en figuurlijk in balans. Fasciatherapie is een nieuw krachtig concept om problemen binnen ons lichaam op te sporen en effectief te behandelen.

Als de balans verstoord is

Door blessures, stress, littekens, overbelasting raakt ons lichaam uit balans en schiet het zelfgenezend vermogen tekort. Er ontstaan verklevingen en triggerpoints (spierknopen) en de verschillende weefsels kunnen niet meer soepel langs elkaar bewegen. Via de fascia ontstaat na verloop van tijd stijfheid en pijn op andere plekken in het lichaam dan waar de verstoring in eerste instantie begonnen is. Het is vergelijkbaar met het gevoel als je een kletsnat t-shirt met lange mouwen aan hebt, waarvan de mouw gedraaid is…dan zit het niet lekker en trekt het overal!

Littekens

Wat veel mensen niet weten is dat vooral de “oude” littekens, zorgen voor veel onbegrepen klachten, zonder dat je het in de gaten hebt! De littekens (ook van kijkoperaties!) verstoren het glijdend vermogen van de fascia. Hierdoor komt het lichaam (soms na jaren) in de problemen en ontstaat er pijn op een andere plek in het lichaam dan waar het litteken zit.

Onderzoek en behandeling

Omdat de plaats waar de pijn ervaren wordt, vaak niet de plaats is waar de oorspronkelijke oorzaak van de klacht ligt, worden alle beweegketens in het lichaam onderzocht. Hierdoor komt de samenhang van de problemen in het lichaam aan het licht. De therapie is gericht op het weer in balans brengen van de hele beweegketen. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van specifieke manuele technieken op de gewrichten, fascia, spieren, littekens en verklevingen gecombineerd met gerichte huiswerkoefeningen voor de beweegketen. Voor een optimaal resultaat kan het nodig zijn om samen te werken met bijvoorbeeld de podotherapeut, manueel therapeut of osteopaat.

Bij welke klachten?

– Alle klachten of sportblessures die regelmatig terugkeren

– Bekkenbodemklachten, ongewild urine/ontlastingverlies

– Herstel van nek/schouderklachten, ook na borstoperaties

– Tenniselleboog, Golfelleboog

– Buikpijnklachten, bekkenklachten, ACNES

– Herstel van heup -en rugklachten

– Voetklachten, zoals peesplaatontsteking of hielspoor

– Trekkende littekens

Benieuwd hoe een behandeling bij Fyzio-Lin verloopt?

Fascia onder een microscoop