Fasciatherapie - Banner

Fasciatherapie

Fascia: belangrijk spinnenweb in ons lichaam!

Over pijn en hoe dit met fasciatherapie is op te lossen

Fasciatherapie

Fasciatherapie is een nieuw krachtig concept om problemen binnen ons lichaam op te sporen en effectief te behandelen.

Wat is fascia?

Fascia is een soort 3-dimensionaal bindweefselnetwerk wat in ons hele lichaam zit. Het is een gelei-achtig elastisch “spinnenweb”, wat wij onder de huid en tussen alle weefsels in ons lichaam hebben. Het is  de belangrijkste factor van het zelfgenezend vermogen van ons lichaam en zorgt ervoor, dat alle weefsels met elkaar verbonden zijn  en gevoed worden. Daarnaast zorgt het ervoor, dat spieren en zenuwen soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen glijden; het houdt ons lichaam letterlijk en figuurlijk in balans.

Als de balans verstoord is:

Door blessures, stress, littekens,  overbelasting  raakt ons lichaam uit balans en schiet het zelfgenezend vermogen tekort. Er ontstaan verklevingen en triggerpoints (spierknopen) en de verschillende weefsels  kunnen niet meer soepel langs elkaar bewegen. Via de fascia ontstaat na verloop van tijd  stijfheid en pijn op andere plekken in het lichaam dan waar de verstoring in eerste instantie begonnen is. Het is vergelijkbaar met het gevoel als je een kletsnat t-shirt met lange mouwen aan hebt, en alle naden zitten waar ze horen te zitten, kun je je prima bewegen, maar als de mouw gedraaid is…dan zit het niet lekker en trekt het overal!

Uitleg over Fascia in het bovenstaande filmpje

Fasciatherapie -Fyzio-lin
Litteken - Fyzio-Lin
Fasciatherapie behandeling - Fyzio-lin

Littekens

Wat veel mensen niet weten is dat vooral de  “oude” littekens,  zorgen voor  veel onbegrepen klachten. De littekens (ook van kijkoperaties!) verstoren het glijdend vermogen van de fascia. Hierdoor komt het lichaam  (soms na jaren) in de problemen en ontstaat er pijn op een andere plek in het lichaam dan waar het litteken zit.

Onderzoek en behandeling:

Omdat de plaats waar de pijn ervaren wordt, vaak niet de plaats is waar de oorspronkelijke oorzaak van de klacht ligt, worden alle beweegketens in het lichaam onderzocht. Hierdoor komt de samenhang van de problemen in het lichaam aan het licht. De therapie is gericht op  het opheffen van de verklevingen en de triggerpoints en het weer in balans brengen van de beweegketen. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van specifieke manuele technieken op de gewrichten, spieren, littekens en verklevingen gecombineerd met  gerichte ketenoefeningen. Soms wordt  tape, een tool of dry-needling gebruikt om de therapie te ondersteunen.  U krijgt daarnaast advies wat u zelf kunt doen om de balans in uw lichaam zo goed mogelijk verder te helpen herstellen.

Fasciatherapie is geschikt bij:

-Alle klachten  of sportblessures die regelmatig terugkeren
-Klachten die langer dan 3 maanden aanwezig zijn
-Herstel van nek/schouderklachten, ook na borstoperaties
-buikpijnklachten, bekkenklachten
-Herstel van heup -en rugklachten
-Voetklachten, zoals peesplaatontsteking/hielspoor

Fyziolin is gevestigd in Middelbeers maar is beschikbaar voor de gehele Kempen. Dit zijn o.a. de dorpen Reusel, Hapert, Bladel, Middelbeers, Diessen, Haghorst, Oirschot, Vessem en Hoogeloon.