Beweeg weer vrij - Fyzio-Lin

Stuitpijn en pijnklachten in de onderbuik

Pijn in buik, bekken en bekkenbodemgebied kan zich bevinden op verschillende plaatsen namelijk: de blaas, de geslachtsorganen, de buik, het gebied rond de anus, lage rug, het stuitje, de bovenbenen en pijn rondom het bekken. Pijnklachten kunnen het gevolg zijn van een bekkenbodemdisfunctie op basis van overactiviteit, onderactiviteit of coördinatiestoornis.

Stuitpijn uitstralend naar anus en soms in het hele bekkenbodemgebied en lage rug komt vaak voor na een bevalling. Maar ook een val op je billen of zwaar tillen kan deze pijn uitlokken. Normaal gesproken gaat de pijn weer weg na een aantal dagen/weken maar bij een enkeling blijft het aanwezig. Hier kunnen de bekkenbodemspieren verantwoordelijk voor zijn.

Buikpijn, een opgeblazen gevoel en winderigheid kan te maken hebben met een niet goed functionerende bekkenbodem. Het gaat vaak samen met obstipatie.

Ook klachten van een prikkelbaar darm syndroom (PDS) reageren vaak goed op fasciatherapie in combinatie met bekkenfysiotherapie, zeker als dit samengaat met pijn bij vrijen, problemen met plassen of urineverlies. Gerichte adviezen voor vocht- en vezelinname en ademhalings- en ontspanningsoefeningen voor buik- en bekkengebied brengen vaak veel verlichting.

Pijn heeft een beperkende invloed op ons dagelijks leven en kan behoorlijk overheersend zijn. Het kan zijn dat we daardoor niet meer het werk of de sport kunnen beoefenen die we graag zouden willen.

De bekkenbodem speelt een erg belangrijke rol bij het in stand houden en het ontstaan van pijnklachten in en rondom het bekkengebied. Dit kan uiteindelijk leiden tot pijnklachten in de gehele buik- en bekkenregio.

Deze pijnklachten in buik, bekken en bekkenbodem zijn vaak goed te behandelen door de bekkenfysiotherapeut