Beweeg weer vrij - Fyzio-Lin

De overactieve bekkenbodem

Overactief. Dat betekent dus dat de bekkenbodem te strak, te gespannen staat, niet goed kan ontspannen terwijl dat wel belangrijk is.

Een overactieve bekkenbodem kan leiden tot een veelheid aan klachten:

  • Pijn in de onderbuik, lage rug en rond de geslachtsorganen
  • Pijn hogerop in de buik of rug
  • Moeite met een rustige en diepe ademhaling
  • Steeds terugkerende urineweginfecties
  • Vaginistische klachten bij vrouwen
  • Onvermogen om tot een orgasme te komen
  • Erectiestoornissen
  • Pijn bij het vrijen (en dat geldt voor zowel mannen als vrouwen)
  • Obstipatie
  • Moeite hebben om bij ontlasten alles eruit te krijgen
  • Ontstaan van scheurtjes in de anus waardoor het ontlasten extreem pijnlijk is
  • Ontstaan van aambeien
  • Pijn aan het stuitje
overactieve bekkenbodem - Fyzio-Lin.nl

Een overactieve bekkenbodem kan verschrikkelijk vervelend zijn en vaak heb je niet in de gaten dat het de bekkenbodem is die je zo veel ellende bezorgt. Als een spier te lang te hard aangespannen staat zonder dat er ontspanning is kan er verzuring optreden Net als bij (top)sport. De sporters hebben last van zure benen en kunnen bijna niet meer vooruit. Zo pijnlijk is het dan en ook de kracht verdwijnt helemaal lijkt het wel. Datzelfde geldt ook voor bekkenbodemspieren.

Bekkenbodemspieren zitten behalve in het bekken zelf, ook vast aan je stuitje. Een bekkenbodem die steeds aangespannen staat trekt dus ook de hele dag aan je stuitje. Hierdoor kan er nog meer pijn ontstaan en kan deze zich ook uitbreiden naar je lage rug.

Bekkenbodemspieren worden, net als andere spieren, erg moe van het steeds maar aangespannen zijn. Daardoor kunnen ze niet meer adequaat reageren. Wanneer u moet plassen, of wanneer u wilt ontlasten. Je gaat dan hard persen om het eruit te willen krijgen. En dat is weer niet goed voor alle organen in je onderbuik. Veel, vaak en hard persen kunnen op den duur voor aambeien of een verzakking zorgen.

Ook bij het vrijen is het lastig als de spieren te strak staan. Bij vrouwen is het dan vrijwel niet mogelijk om zonder pijn te vrijen, maar ook de reflexen die zorgen voor een orgasme bij man en vrouw gaan minder goed werken.

Een overactieve bekkenbodem is voor een (bekken)fysiotherapeut zeer herkenbaar, maar voor veel andere zorgverleners niet direct het eerste waar aan gedacht wordt. Een belangrijke vraag die ik regelmatig krijg, is hoe het toch komt dat je een overactieve bekkenbodem krijgt.

De redenen zijn vaak heel divers:

  • Lage rugklachten
  • Bekkenpijn die in de zwangerschap sterk aanwezig was
  • Stress
  • Meemaken van grote traumatische ervaringen in de jeugd zoals overlijden, scheiding, pesten
  • Seksuele trauma’s, aanranding, incest of verkrachting
  • Verkeerd ademen

De Oplossing

De overactieve bekkenbodem is met Pelvic Training over het algemeen uitstekend te behandelen!

Er bestaat geen standaard oplossing voor een overactieve bekkenbodem.  Dit is maatwerk.  Zoals u kunt zien, zijn de ontstaansredenen vaak heel verschillend. Tijdens de intake gaan we samen op zoek naar de oorzaak of oorzaken van de gespannen bekkenbodem en maken een plan van aanpak voor u. De therapie is erop gericht om het bekkengebied weer in balans te brengen en te houden door middel van het losmaken van de spieren en het bindweefsel in het bekkengebied, lage rug en buikregio. Daarnaast doet u gerichte oefeningen op de Pelvifit,  en oefeningen op de praktijk en thuis en worden er houding- en bewegingsadviezen gegeven. Verder is er aandacht voor toiletgedrag, ademhaling en ontspanning.